Hvad betyder karakterer for dig?
Det er ikke noget nyt, at vi som elever, studerende og i arbejdslivet konstant bliver målt og vejet ud fra det, vi leverer. Karakterer kan være nyttige pejlemærker, men det kan samtidig også være en faktor, som fører øget pres, stress og depression med sig. Derfor er det vigtigt, at vi i samfundet italesætter, hvad meningen er med vores uddannelser, og hvordan de skal gavne vores studerende. En gymnasial uddannelse er ofte blevet omtalt som en ungdomsuddannelse, hvis formål var at danne det enkelte menneske. Gymnasiet er fortsat en dannelsesinstitution, men det er samtidig også blevet et sted, hvor karakterer kommer før reel læring for mange elever. Det kan i den sammenhæng overvejes, om det er den udvikling, vi som samfund ønsker.
Flere og flere unge snyder med afleveringer og til eksaminer men til hvis fordel? Det bliver aldrig en fordel for samfundet, da snyd medfører, at de mennesker, som kommer ud på den anden side, i virkelig ikke er udstyret med de kompetencer, som deres eksamensbevis beskriver. Men hvorfor ses denne tendens, hvad har ændret sig de seneste år, der har været så skelsættende, at det får flere til at vælge og overveje snyd? Et svar kan være tilgængeligheden. Internettet rummer et utal af muligheder for snyd og gentagende gange ses det, at private tilbyder opgaveskrivning mod betaling.
En anden ting er de forventninger, som internettet har ført med sig. Hver dag bruger unge såvel som voksne mange timer på de sociale medier, som er spækket med den ene succeshistorie efter den anden.Vi sammenligner os med det, vi ser på sociale medier som eksempelvis Facebook, Instagram og personlige blogs, hvor store personligheder hver dag fremviser deres hverdag fra den bedste side. Dog vil sociale medier aldrig stemmer overens med virkeligheden til trods for, at det ligner til forveksling. Det er derfor vigtigt, at netop dette aspekt bliver italesat, så hver enkelt elev tidligt i skolelivet erkender, at han/hun også er unik og vigtig. Samtidig spiller anerkendelsen fra omgivelsen en væsentlig rolle. I skolemæssige sammenhænge er læring central, hvorfor det er derfra en del af anerkendelsen opnås. Anerkendelse opnås i høj grad gennem karakterer, hvilket giver god mening, da karakterer er med til at vise, hvor godt eleven har præsteret i det pågældende fag. Dog burde anerkendelse ikke i så høj grad være bundet op på karakterer, da det derved er med til at fordre karakterræset. I stedet burde der være mere fokus på anerkendelse i indlæringsprocessen, idet det kan være med til at fremme den enkeltes lyst til læring. Et sådant fokusskifte kan være problematik og er ikke noget, der sker fra dag til dag. Karakterer vil fortsat være fremtiden, spørgsmålet er blot, hvordan vi igen får vendt tallerkenen, så lysten til læring kommer først.
These are really impressive ideas in about blogging.
You have touched some good points here. Any way
keep up wrinting.
Hmm it appears like your blog ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your
blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything.
Do you have any helpful hints for first-time blog writers?
I’d genuinely appreciate it.
I do believe all the ideas you have presented for
your post. They’re very convincing and will definitely work.
Nonetheless, the posts are too quick for starters.
May just you please prolong them a little from subsequent time?
Thanks for the post.
Hi there! Would you mind if I share your blog with
my facebook group? There’s a lot of folks
that I think would really enjoy your content. Please let me know.
Many thanks
Hi, You are welcome to share it. 🙂